S T A T
U T
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Darłowie
§ 1
1.Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Darłowie zwany dalej „Ośrodkiem" jest
jednostką organizacyjną Gminy Miasto Darłowo powołaną do realizacji przede
wszystkim zadań pomocy społecznej.
2.Ośrodek jest jednostką budżetową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
3.Terenem działania Ośrodka jest Miasto Darłowo.
§ 2
1.Ośrodek działa na podstawie niniejszego Statutu.
2.W
sprawach dotyczących Ośrodka, nieuregulowanych niniejszym Statutem, mają
zastosowanie w szczególności przepisy:
-
ustawa z
dn. 12.03.2004 r. o pomocy społecznej
-
ustawa z
dn. 19.08.1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
-
ustawa z
dn. 13.06.2003 r. o zatrudnieniu socjalnym
-
ustawa z
dn. 24.01.1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami
represji wojennych i okresu powojennego
-
ustawa z
dn. 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
-
ustawa z
dn. 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
-
ustawa z
dn. 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych
-
ustawa z
dn. 21.06.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych
-
ustawa z
dn. 7.09.2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
-
ustawa z
dn. 27.08.2009 r. o finansach publicznych
-
ustawa z
dn. 27.08.2004 o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych
-
ustawa z
dn. 9.06.2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
§ 3
Działalność Ośrodka jest finansowana ze środków budżetu Gminy Miasto Darłowo, ze
środków przekazywanych przez Wojewodę Zachodniopomorskiego oraz z innych źródeł.
§ 4
1.
Działalnością Ośrodka kieruje Dyrektor.
2.
Dyrektora zatrudnia i zwalnia Burmistrz Miasta Darłowa.
3. Z-cę
Dyrektora, głównego księgowego i pozostałych pracowników zatrudnia i zwalnia
Dyrektor.
§ 5
1.
Zadaniami Ośrodka jest realizacja zadań własnych Gminy Miasto Darłowo i zadań
zleconych w zakresie pomocy społecznej, określonych w ustawie o pomocy
społecznej, a w szczególności:
1)
koordynowanie realizacji strategii rozwiązywania problemów społecznych ze
szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych i innych , których celem jest integracja
osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
2)
sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
3)
przygotowanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej
sytuacji społecznej i demograficznej
4)
udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego
pozbawionym;
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
6)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
7)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w
wyniku zdarzenia losowego;
8)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia
zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości
uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia;
9)
przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego;
10)
opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która
zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej,
osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz
wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
11)
praca
socjalna;
12)
organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w
miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób
z zaburzeniami psychicznymi;
13)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo - wychowawczych
wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych;
14)
tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
15)
dożywianie dzieci;
16)
sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
17)
kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt
mieszkańca gminy w tym domu;
18)
podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych
potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
19)
realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających
na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój
specjalistycznego wsparcia.
2.
Zadania wynikające z innych ustaw, w tym między innymi :
1)
ustalanie i wypłacanie świadczeń rodzinnych na podstawie ustawy z dnia 28
listopada 2003 r o świadczeniach rodzinnych,
2)
ustalanie i wypłacanie dodatków mieszkaniowych na podstawie ustawy z dnia 21
czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych,
3)
prowadzenie zadań związanych z postępowaniem wobec dłużników alimentacyjnych
oraz przyznawaniem świadczeń z funduszu alimentacyjnego na podstawie ustawy z
dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do
alimentów,
4)
prowadzenie zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie na
podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
5)
wspieranie rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji
opiekuńczo-wychowawczej na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o
wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
6)
wydawanie decyzji administracyjnych o prawie do świadczeń opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych,
3. Przy
realizacji zadań Ośrodek współdziała z organizacjami społecznymi i
pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi
oraz osobami fizycznymi i prawnymi .
4.
Ośrodek współpracuje z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie na rzecz zapewnienia
mieszkańcom miasta pomocy w zakresie działania Centrum.
§ 6
W
zakresie realizacji zadań Ośrodek podlega ustaleniom:
1.
Burmistrza Miasta Darłowo - w zakresie zadań własnych,
2.
Wojewody Zachodniopomorskiego - w zakresie zadań zleconych.
§7
Szczegółową organizację Ośrodka i podział zadań dla poszczególnych pracowników
określa Regulamin organizacyjny, który wprowadzony jest zarządzeniem Dyrektora
Ośrodka.
§ 8
Zmiany w
statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego uchwalenia.
|